Malzeme listesi güncellemeleri ile ilgili olarak, 01.07.2016 tarihli malzeme listesine göre; a.Bir önceki malzeme listesinde olmayıp, yeni malzeme listesine eklenen veya poz numaraları değişen malzemeler eklendi, düzeltmeler yapıldı. (İlave edilen SDK, beton köşk, galvanizli direkler vs.) (NOT: Yeni ilave edilen beton köşkler, “Trafo Tipi” alanının altında “BET. KOSK-BEDAS-2016” menüsünde bulunmaktadır.) b.Son malzeme listesine göre, malzeme isimleri, fiyatları güncellendi. c.AG Şalt-SDK(box) şalt çizimleri son duruma göre güncellendi.
TEDAŞ keşif raporunda; yer altı kabloların, direğe-duvara pozu ile yeraltına döşenen ikinci kablo pozları ayrıştırılarak rapora ayrı ayrı getirilmesi sağlandı. Örneğin, trafodan direğe çıkıp havai devam eden veya direk tipi trafonun TRM-AG pano arası AG iniş kablosu için; kablonun yer altı kısmı 32.16 pozundan, direğe çıkan kısmı 32.12 pozundan keşiflendirilir hale getirildi.
AG ağaç direk seçiminde, izolatör demiri olarak B80-B95 yerine D80, D95 (deve boynu) izolatör demirinin seçtirilmesi sağlandı.
Proje seçenekleri ana menüsünün altında bulunan “Seçim Seçenekleri” alt menüsüne direk seçimiyle alakalı olarak, boy-tepe kuvveti toleransı özelliği eklendi. Bu sayede direk seçiminde, mevcut bırakılacak veya demontajdan montaj yapılacak direklerin toleransı kullanıcı tarafından ayarlanabilir hale getirildi.
Direk tipi trafolarda, direğe müşterek hat bağlı ise, K1 izolatörü yerine VHD izolatörünün seçtirilmesi sağlandı.
Hat kuralları geliştirilerek kule tipi, kule çıkışlı tip, KÖK binaları dışında kalan binalara (örneğin beto köşk) havai OG hatlarının bağlanması engellendi.
Galvanizli demir direklere alpek malzeme takımının seçtirilmesi sağlandı.
Bazı izolatörler direkte bulunduğu halde, direk listesinde görünmüyordu. Düzeltildi.
Kafes direklerin (AG-OG) sembollerinin, kullanıcı isteğine bağlı olarak, çizimde yuvarlak ya da kare görülebilmesi sağlandı. ( Örneğin kafes direklerin sembollerinin yuvarlak görünmesi isteniyorsa, “Proje Seçenekleri” menüsünde bulunan “Proje Ayarları” sekmesine gidilip, “Kafes Direklerin Sembolü Yuvarlak Olsun” kutucuğu işaretlenmeli ve “Kafes Direklerin Sembollerini Uyumla” butonuna basılmalıdır. )
2016 usul ve esaslara göre güncellemeler yapıldı. a.Form-17, Form-18 ve Form4d ilave edildi. b.Yeni direk listesi güncellendi.
AG izolatör demirlerinden bazıları (A80, B80, B95) TEDAŞ keşif raporunda görünmüyordu. Görünmesi sağlandı.
Alpek kabloların daha net anlaşılabilmesi için sonuna “AER” ifadesi getirildi.
AG gerililm düşümü hesaplarında şebeke gerilimi olarak 400V yerine 380V olarak kullanılmaya başlandı.
AG gerilim düşümü raporlarında, SDK’lı kollarda ana bara diversitesi ile abone barası diversitesi alanları açıldı.
AG gerilim düşümü raporu alınırken; “Uzun Kola Göre Yap”, “%e’si En Büyüğe Göre Yap” seçenekleri ilave edildi. Seçilen kritere göre, AG gerilim düşümü raporları alınabilir hale geldi.
AG gerilim düşümü raporunda, CosQ’nin değerinin, varsayılan olarak 0,8 olması sağlandı.
TEDAŞ keşif raporunda poz numaralarının başına “0” rakamının gelmesi engelendi. (Hemen keşif için)
Ayrı bir direk-travers metrajı oluşturuldu. (Bu işlemi gerçekleştirebilmek için; “Rapor” ana menüsünün altında bulunan “Direk Travers metrajı” komutu kullanılmalıdır.) (Uyarı: DirekTravers metrajının alınabilmesi için keşiflerin oluşturulmuş olması gerekmektedir.)
TEDAŞ keşif raporuna, beton ve ağaç direkler için, kullanıcı isteğine bağlı olarak nakliye pozlarının (fiyatlarının) gelmesi sağlandı.
Kullanıcı isteğine bağlı olarak; N80 yerine N95 AG izolatörünün seçtirilebilmesi sağlandı. (Bu işlem için; “Proje Seçenekleri” ana menüsündeki “Proje Ayarları” sekmesine gidilip, “AG izolatör seçiminde N80’lik izolatör yerine N95’lik kullanılsın” kutucuğu işaretlenmelidir.
Müşterek dar açılı direklerde, izolatör ve izolatör demiri olarak, önceden 36 adet K1 ve 9 adet TGT1 seçiliyordu. Şu an 24 adet K1 ve 6 adet TGT1 seçilir hale getirildi.
Müşterek direklerde; OG hat yeni-AG hat ilerde olduğunda, AG traversleride yeni olarak seçiyordu. Bu traverslerin ilerde seçtirilmesi sağlandı.
Demir kafes direklerde; üzerindeki iletkenler ve direğin kendisi yeni olduğu halde, direk seçimi sonucunda traversleri yeni seçmekteydi. Bu durum düzeltildi.
TEDAŞ yetkilendirilmesi kapsamında, AG tek hat çizimlerinde TRM ile AG pano arası kabloların 4x… yerine 3x… seçtirilmesi sağlandı.
Sayısal bir harita yüklendikten sonra; harita, katmanlardan kilitlendiğinde, ilk girilen objelerde kilitleniyordu. Bu durum düzeltildi.
İki obje arasına (örneğin box-box ya da TR-TR) yer altı kablosu çekildikten sonra, ikinci kablo çekilmek istenildiğinde, hata oluşuyordu. Bu durum düzeltildi.
Yer altı kabloları çekilirken; bir önceki kablonun aynısı çekilmek istenildiğinde kullanılan “Tekrar” komutunda oluşabilen sorunlar düzeltildi.
Bir direğe ait lambanın konumu kullanıcı tarafından değiştirildikten sonra, direkte herhangi bir işlem yapıldığında, lamba önceki konumuna geri dönüyordu. Lambanın sabit kalarak kullanıcının belirlediği konumda kalması sağlandı.
Bazı durumlarda, direklere konulan lambalar, direğin uzağına gelebiliyordu. Bu durum engellendi.
Otomatik antet çizdirildikten sonra, paftaların otomatik numaralandırılması sağlandı.
İleri seviye yazı yerleştirme komutu kullanıldığında, marj dışında kalan obje yazıları (direk için; direk no, direk tip ya da TR için; tr no, tr gücü gibi) objeye çok yaklaşıyordu. Uygun mesafeye gelmesi sağlandı.
Metraja, travers-izolatör-izolatör demirininde gelmesi sağlandı.
Trafodan direğe çıkan yer altı kabloları için; kabloya “sokak aydınlatma kablosu” eklendiğinde ekrandaki durum görünümü hep mevcut oluyordu. Bu durum düzeltilerek, AG kablonun durumuna göre sokak aydınlatma kablosunun durum görünümünün gelmesi sağlandı.
Direk tipi TR ile ilk direk arasında çekilen hatta bulunan TRM çıkış kablosuna durum (mevcut, yeni vs.) özelliği ilave edildi.
AG kısa devre hesabı ile AG şalt oluşturma ayrı ayrı yaptırılacak şekilde bir opsiyona bağlanarak, kullanıcı isteğine göre sadece kısa devre, sadece şalt ya da ikisinin tek seferde oluşturulabilmesi sağlandı.
“Oto Topraklama Koy Modülü” geliştirilerek, AG direklerin hepsine koruma topraklaması koyma seçeneği kullanıcı tarafından işaretli olsa bile, AG ağaç direklere konulması engellendi.
Kesit isminin varsayılanda, görünmesi sağlandı.
Abone kofreye 1600 kVA’ya eşdeğer kW değerinin girilmesi sağlandı.
“Çizim Obje Seçim” menüsünde, node’un isminin gösterilmesi kapatıldıktan sonra atılan node’un ismi görünüyordu. Bu durum düzeltildi.
Vektör diyagramı çizdirilirken, kullanıcı isteğine bağlı olarak direklerin durumuna göre (mevcut-yeni-ilerde vs.) çizdirilmesi sağlandı. (Örneğin, kullanıcı isteğine göre istenirse sadece yeni direklerin çizdirilebilmesi gibi.)
RMU tip beton köşklerin primer malzeme listesi çizimleri geliştirilerek, malzeme listesine; a.Kablo başlıkları b.Transformatör c.TRM-Koruma hücresi arası kablo d.Akü-redresör gurubu e.RMU hücrelerin gelmesi sağlandı.
Trafolara verilen isimlerle alakalı kurallar getirildi: a-Trafo isminin boş olabilmesi engellendi. b-İki veya daha fazla trafoya aynı ismi verebilme engellendi. c-Trafo ismi verilirken, büyük/küçük karakterlerle alakalı oluşabilen sorunlar giderildi. (NOT: Yukarıda bahsedilen durumlar şalt işlemlerinde önemli hatalara sebebiyet vermekteydi. Bu sebeplerden oluışan hatalar giderilmiş oldu.)
Veri kontrol ana menüsünün altına OG kısa devre kontrolünün yapılmasını sağlayan komut eklendi.
2x10 NYY kablosu ilave edildi.
Otomatik direk numaralandırmada “Mevcut Direklere İşlem Yapma” seçeneği aktif olduğunda, proje dosyasında sorunlar oluşabilmekteydi. Bu durum düzeltildi.
Trafo, direk, hat, kofre ve node objelerinde bulunan diversite değerinin, ‘1’ den küçük, ‘100’ den büyük girilebilmesi engellendi. Böylelikle trafo güç hesabı yapıldıktan sonra alınan excel raporlarında oluşabilen muhtemel hataların önüne geçildi.
Herhangi bir obje sembolüne (direk, trafo, hat vs.) sağ tıklanıldığında gelen, “Büyüt/Küçült” opsiyonu kaldırıldı. Daha önceki versiyonlarda var olan bu opsiyon, özellikle kullanıcının hatalı kullanımında dolayı, CAD engine’den kaynaklı bozulmalara sebebiyet vermekteydi. (NOT: Proje ölçeğinde değişiklik yapılacak ise lütfen bu işlemi ölçek kısmından yapınız. Eğer amacınız sadece tek bir objeyi büyütmek ya da küçültmek ise, bu işlemi yapabilmek için, objeyi seçtikten sonra ekranda beliren kutucukları kullanınız)
Projeyi kaydedince oluşan yedek dosya isimlerindeki “ ~ “ simgesi yerine, “…_yedek” ifadesi getirildi.
TEDAŞ keşfi oluşturulurken; beton ve ağaç direkler için nakliye hesaplansın seçeneğinin işaretli olması durumunda oluşan hata giderildi.
Beton direklerin nakliyesinin hesaplanmasına ekstra bir opsiyon getirildi. TEDAŞ keşfi oluşturulurken “Nakliyeler Mavi Kitaptaki Gibi Hesaplansın” seçeneğinin işaretli olması durumunda, nakliye fiyatı 3’e ayrılmakta. a)10 tona kadar sabit bedel b)10-20 ton arası beher ton için c)tonxkm NOT1: Bu seçenek işaretli olarak keşif oluşturulursa; beton direk nakliyeleri trafo bazında hesaplandığı için, genel keşifdeki nakliye fiyatı ile trafo bazındaki nakliye fiyatı arasında uyumsuzluk vardır ve bu normal bir durumdur. NOT2: Bu seçenek işaretli olmazsa; program yaptığı hesap sonucunda kg başına birim fiyatı hesaplamakta ve tek kalemde bir fiyat getirmektedir. Sonuç olarakta, genel keşif ile trafo bazında keşif arasında uyumluluk vardır.
Trafo bazında keşif sınıfına ve yatırım planına göre keşif raporu alırken, oluşan hatalar giderildi.
TEDAŞ keşif raporunda, icmal sayfasınada keşif yılı ve montaj bilgilerinin yazdırılması sağlandı.
Direk tipi trafonun durumunun “Başka Yerden Gelen” olması durumunda, transformatörle beraber parafudrda demontajdan montaj edilip tekrar kullanılmakta ve keşfe bu şekilde yansımaktaydı. Parafudrun söküldükten sonra yenilenmesi sağlandı.
Havai abone hatların tadilat (demontajdan montaj) olması durumunda, TEDAŞ keşfine bu hatların demontajı yansımamakta sadece demontajdan montaj pozu yansımaktaydı. Bahsi geçen hatların demontaj pozununda keşfe gelmesi sağlandı.
8.2 pozunda yeralan 1” gaz borusu, nihayet direklerinde kullanılan işletme topraklamasının, 1x50NYY kablonun, direkten aşağıya inerken muhafazası ve yer altı abone kablolarının, kofreye girişinde bina duvarında kullanılmaktadır. Bunların yanında program abone havai hatlarda da (dam direğine ya da binanın duvarına tespitlenmesi durumunda) 1” gaz borusu getirmekteydi. Havai giriş yapılan abone bağlantılarında 1” gaz borusunun gelmesi engellendi.
Projede 2x16+25_AER havai hattın kullanılması durumunda TEDAŞ keşif raporunda, 4x10 alpek gelmekteydi. Bu durum düzeltildi.
TEDAŞ keşif raporunda, galvanizli direklerin poz numarası 5.5.1.1.GDTM olarak yeniden düzenlenmiştir. Bu şekilde, bu pozun keşif raporunda doğru sıraya gelmesi sağlanmıştır.
AG gerilim düşümü raporunda oluşan satır kaymaları giderildi.
“En Uzun Kola Göre” AG gerilim düşümü raporu alınırken oluşan hatalar giderildi.
“AG İzolatör Seçiminde N80’lik Yerine N95’lik Kullanılsın” seçeneğinin işaretli olması durumunda, izolatör demirlerininde N95 izolatörüne uygun seçilmesi sağlandı. (Bu seçeneğin işaretli olması durumunda, izolatör demiri olarak, B80 yerine B95 seçilmesi gibi.)
Beton direklerde kullanılan VHD izolatörünün izolatör demirlerinin C35 taşıyıcı ve C35 orta şeklinde seçtirilmesi sağlandı.
Direk tipi trafolarda TRM ile AG pano arasında bulunan AG iniş kablosu için keşfe bu kabloya ait kablo başlığınında gelmesi sağlandı.
Müşterek havai hatlarda alpek varsa ekrandaki gösteriminde “AER” ifadesi gelmiyordu. Gelmesi sağlandı.